מעמד הילדים בציבור החרדי

היחס לילדים בציבור החרדי שונה במהותו מהציבור הכללי. הילדים נתפסים כ"תינוקות של בין רבן" שעליהם העולם עומד. בזכות "הבל פיהם", לימוד התורה שלהם, מתקיים העולם. בהצגות הילדים שלנו אנו שמים דגש למעמדם המיוחד של הילדים החרדיים.

תינוקות של בין רבן

הביטוי תינוקות של בית רבן מובא בגמרא (שבת קיט ב) "אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל תינוקות של בית רבן". העלאת הילדים למעמד 'מקיימי העולם' 'מחזיקי האנושות' מקריסה וחורבן זהו דבר מפליא ומעורר מחשבה.

הרי ילדים נתפסים כקטנים, חלשים, מוגנים, מושפעים ובמעמד נמוך יותר מהמבוגרים. לשים את הילדים בפוזיציה גבוהה יותר מהמבוגרים, זהו מהפך מחשבתי ומעמדי. לא עוד מוגנים אלא מגנים. לא עוד חלשים, אלא חזקים. לא עוד מושפעים, אלא משפיעים. הפיכת ההיררכיה המוכרת והמקובלת.

הציבור החרדי בכלל והילדים החרדיים בפרט תופסים את עצמם אחרת. אפשר לראות בכך יהירות או התנשאות. אך אפשר להסתכל על כך גם בצורה טובה. הציבור החרדי לוקח אחריות. הוא אחראי לא רק לעצמו אלא לכל העולם. זה מדהים. 

אחריות כבדה

אך עם התפקיד באה האחריות. אם הילדים נתפסים כשומרי הסף של קיום האנושות, אז גם יש עליהם אחריות אדירה. יש ילד שמגיע לבית ספר כדי ללמוד ולהחכים ויש ילד שמגיע ל'חיידר' כדי לקיים את העולם.

תחשבו על הרמטכ"ל של צה"ל שמגיע לבסיס בצבא או לקריה בתל אביב. מה הוא מרגיש. איזה אחריות כבידה יש על כתפיו. יומו מנוהל בקפדנות, הכל מחושב, מלא, כל דקה מנוצלת עד תומה. אין זמן לבזבוז. הוא אחראי לביטחון העם והארץ. אז אם הרמטכ"ל כך, מה יאמר הילד שאחראי לביטחון כל האנושות???

המסר הזה גם אם הוא לא יורד לפסים מודעים כמו של הרמטכ"ל. הוא חודר ללב ולאזורים הלא מודעים של הילדים החרדיים. המסר מפמפם, מטפטף ומשפיע עליהם בכל מיני צורות ואופנים. הלימוד שונה, ההתנהגות אחרת, המחשבות והראיה הכללית על המציאות היא גבוהה יותר.   

חיילי צבאות השם

מי שלקח את הרעיון הזה כמה צעדים קדימה הוא הרבי מלובביץ. הרבי בי"ט בתשרי תשמ"א 28 בספטמבר 1980 הקים את תנועת הנוער "צבאות ה'". הילדים הם חיילים בצבא ה'. הם לוחמים נגד היצר הרע. הם לומדים תורה ועושים מצוות וכך הם לוחמים. יש להם 'מבצעים' מיוחדים כמו בסיירות. ועוד מגוון של דימויים מהעולם הצבאי.

הפיכת הקונצפט מחינוכי לצבאי הוא חידוש גם בציבור החרדי. היו טענות קשות נגד תנועת חב"ד והרבי בראשם; נכון שהילדים מקיימים את העולם, אך האם עליהם להיות גם במנגנון צבאי. הרי צבא ותורה לא הולכים ביחד. ועוד והוא העיקר כיצד ניתן להכניס תכנים חילוניים למיינסטרים החרדים.

אך הכתפיים הרחבות של הרבי לא נתנו לביקורת לשנות את הרעיון. יש היום תנועת נוער משגשת, פעילה ונמרצת של 'צבאות ה". יש חיילים, מפקדים, מחטי"ם ועוד שלל תוארים צבאיים. הם נלחמים בשדה הקרב הפנימי נגד היצר הרע, לומדים תורה ומקיימים מצוות כדי להביא גאולה לכל העולם והאנושות.

לסיכום: הראיה השונה, המיוחדת והמעוררת התפעלות של הציבור החרדי על הילדים. הילדים הם "תינוקות של בית רבן שמקיימים את העולם". עם התפקיד באה האחריות. לימוד תורה וקיום מצוות הם הכלים איתם הילדים שומרים על העולם.   

שינוי גודל גופנים
ברוכים הבאים (:
האתר מיועד לגופים ומוסדות בלבד, התאטרון לא עושה הצגות וחוגי דרמה לפרטים, רק דרך גופים ומוסדות בלבד!!
אין מכירת כרטיסים, או הרשמה לחוג, דרכנו.
Open chat
1
צריך עזרה?
שלום 👋
איך אנחנו יכולים לעזור לך?