דמיונות, אגדות והנגשת המציאות לילדים

הצגת ילדים איננה רק שעת סיפור, שעשוע חוויתי, בייביסיטר לילדים וכדומה. הצגה טובה, איכותית ומושקעת היא שיקוף של החיים לצופים. במיוחד בעולם הילדים להצגה יש משקל כבד לעיצוב אישיותם, הנחלת החינוך והחדרתו לחייהם האישיים והיומיומיים.

עולם הדמיון

יש נטייה לזלזל באגדות ילדים, בעולם הדמיוני (ואפילו לעיתים הזייתי ממש) שהילדים לפעמים נבלעים בתוכו. לפעמים ההורים מנסים "להוריד" את ילדיהם לקרקע, לנער אותם מחלומותיהם. יש מין רצון כזה שהילד יהיה יותר בוגר, רציני ומציאותי. אך הפוך הוא הנכון! הדמיון והמחשבה של הילד 'שהכל אפשרי' זה הדבר החשוב ביותר. הוא מספק צורך נפשי, רגשי, קוגניטיבי ואפילו פיזיולוגי. השיטוט השמימי, הרחפני והמעופף הזה, מביא סגולות נפלאות לילדים.

השנים של הילדות בהם מתעצבת האישיות של האדם. בהם הוא מכיר את המציאות. בוחן את הגבולות. לומד להתנהג ולהתנהל מול העולם החיצוני סביבו, ומול עולמו הפנימי. לומד מהם רגשות, חוויות, מאוויים, רצונות. הוא מנסה להשליט סדר בכל מה שקורה, מנסה להכיל, לקבל, להתנגד, לעשות משהו. אך חסרים לו יכולות ומיומנויות בסיסיות לממש את עצמו.

לעיתים חוסר היכולת לפעול בעולם המגיעה יחד עם חוסר ההבנה הבסיסית במציאות המתרחשת סביבו, מביאות את הילד להרגשת תסכול או מירמור מהעולם. כאן נכנס לתמונה 'עולם הדמיון' של הילד. לשם הילד בורח, שם הוא מבין את 'הכללים', שם אפשר לעשות הכל, שם הוא בעל הבית, הוא הקובע את הכללים והמוסכמות.

להבין את המציאות דרך הסיפור

עולם הדמיון אינו רק מפלט בטוח לילד מפני המציאות הבלתי מובנת בה הוא נמצא. עולם הדמיון עוזר לילד גם בשיקוף המציאות החיצונית למציאות הפנימית. אם בעולם החיצוני יש כללים, חוקים, שפה, מושגים וסגנון שהילד לא תופס. כאן מגיע הסיפור ומנגיש אותם לעולמו הפנימי של הילד.

דרך ההצגה, הסיפור, הדמויות, השירים והאגדות אנו מחדירים לילד (גם אם באופן לא מודע, הן של השחקנים והן של הילדים) את המציאות סביבו. מסבירים לו את הכללים, עושים סדר במושגים, מעניקים משמעות לכל מיני דברים 'מוזרים' לעולמו.

הילד בהצגה יכול לנהל שיח עם עולמו הפנימי ועולמו החיצוני. הוא יכול לכעוס, לצחוק, לבכות, לשיר ולשמוח בלי לקבל משוב ביקורתי או חיובי מהסביבה. זה נישאר איתו, מוגדר, מוגן, אינטימי ואישי. התובנות העולות תוך כדי, ההרהורים הבאים לאחר מכן (באופן מודע/לא מודע) מאירים לו את החיים באור חיובי, בהיר יותר.

חשיבות הסיפור

למסקנה: חשוב מאוד לספר סיפורים לילדים, לא סתם לאורך כל הדורות, יחדי ישראל גדלו על סיפורי צדיקים, הסיפורים הווה חלק מבניית האישיות של כל ילד יהודי.

בהצגה העולם הפנימי מקבל ביטוי, לא להפר את חלומותיהם בעולמות הדמיון, להפך. בכלל עולם הדמיון של הילדים מלא בחן, תמימות ורגשות בוערים. היו שם גם אתם ואולי משהו מזה ידבק גם בכם. תמימות של ילדים…

טיפ קטן להמשך: אם רצונכם לדעת אם החינוך שלכם מצליח, הקשיבו לעולם הפנימי של ילדיכם. מתי שהם מפנטזים, חולמים בקול ושקועים בפנטזיות. שם נבחן עולם הערכים שברצונכם להנחיל להם. בכתבה הבאה נדבר על הנחלת ערכים. איך מחדירים ערכים, מוסר ומידות טובות לילדים? 

שינוי גודל גופנים
ברוכים הבאים (:
האתר מיועד לגופים ומוסדות בלבד, התאטרון לא עושה הצגות וחוגי דרמה לפרטים, רק דרך גופים ומוסדות בלבד!!
אין מכירת כרטיסים, או הרשמה לחוג, דרכנו.
Open chat
1
צריך עזרה?
שלום 👋
איך אנחנו יכולים לעזור לך?